reklama

Smú deti na Facebook?

Podľa informačného okna samotného Facebooku, ak uvedú pravdivý dátum narodenia, do 13-tich rokov veku ich to tam nepustí. Ale ...

Písmo: A- | A+
Diskusia  (6)

Môj sčítací hárok - moje osobné údaje

Po rozpútaní všeobecnej hystérie okolo sčítania a prezrádzania osobných údajov som sa veľmi vážne zamyslela nad tým, kde všade sa osobné údaje dajú nájsť. Meno, priezvisko, dátum narodenia, telefónne číslo, rodné číslo, presná adresa (či dokonca niekoľko), vlastníctvo nehnuteľností, spoluúčasť (presne špecifikovaná) v rôznych firmách, pracovno-právne vzťahy dokonca s ľuďmi, o ktorých ste v živote nepočuli. To je malý náčrt toho, čo získate v dvoch inštitúciách (legálne, na požiadanie a ktokoľvek o komkoľvek) a na jednej webstránke (bez nutnosti registrácie).

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Moje konto na sociálnej sieti - moje osobné údaje

Potom sa prihláste na Facebook. Tam nájdete fotografie dotyčného s kamarátmi, rodinou, všetky osoby na fotkách riadne označené - veď čo ak by niekto nevedel, kto sedí odo mňa druhý zľava? Aby môj spolužiak z 1.C ZŠ na Hornej ulici vedel, že je to môj bratranec zo šiesteho kolena, veď sme rodina, nie?

Môj čas - moja sociálna sieť

Nechcem krivdiť Facebooku - vďaka nemu mám aspoň aký-taký kontakt na bývalých spolužiakov, o ktorých som nepočula od skončenia toho-ktorého stupňa školskej dochádzky. Dokonca som tam našla rodinných príslušníkov, o ktorých som mala asi iba letmú predstavu. No sú tu isté momenty, ktoré vyčítam nie sociálnej sieti (ďalej SS), ale ľuďom.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Trávim na SS asi hodinu týždenne. Prebehnem tento balast, zistím, koľko detí mojich známych má za sebou narodeniny, víkend v parku či prvé sväté prijímanie (samozrejme, ku každej akcii sa viažu desiatky fotiek, ktoré sú tam naťahané) a prečítam si zopár článkov, ktoré odporučili priatelia s rovnakým politickým či spoločenským názorom, ako je ten môj.

Mark Zuckerberg (zakladateľ onej SS) raz povedal: „Súkromie už viac nie je sociálnou normou." Asi vedel, o čom hovorí. Prihlásim sa na SS a vidím statusy: „Bolí ma hlava", „Deti už konečne spia", „Bože, tak som sa najedol ...", „Do kelu s WOW-kom!!!" a pod. Nezaujímajú ma. Prečo by som mala obťažovať ľudí okolo seba tým, že im každú pol hodinu budem predostierať, čo práve robím, ako sa cítim ... Je pravda, že pri týchto statusoch väčšinou nie je žiaden komentár, čo hovorí samo za seba. Okrem toho ma to núti k zamysleniu - koľko času tí ľudia trávia na SS? Alebo si každú pol hodinku len odskočia oznámiť svetu, čo im práve napadlo?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Môj účet - môj hrad

Skúšali ste zrušiť na SS účet? Normálne to nejde, môžete ho iba deaktivovať. Pri najbližšom prihlásení sa vám aktivuje opäť. Keď ste raz na SS, nemôžete odtiaľ zmiznúť. Určite to ide požiadaním ústredia SS o zrušenie účtu, ale komu sa chce v angličtine vypisovať do Ameriky a siahodlho sa s nimi handrkovať o vašich dôvodoch? Raz som čítala článok, ako chcela dcéra zrušiť účet otca, ktorý umrel. Nemohla, lebo nepoznala heslo. E-mailová korešpondencia so Spojenými štátmi trvala pol roka a dcéra to nakoniec vzdala.

Som členom 179-tich skupín - moja sociálna príslušnosť

Pridávanie sa do rôznych skupín - čo nám dáva? Pocit spolupatričnosti? Že je na SS ďalších 58 796 ľudí, ktorí majú ten istý názor, ako ja? Nie, je to vyslovene nástroj cielenej reklamy. Je to neuveriteľné (toto je myslené ironicky), ale ľuďom z rovnakého regiónu a rovnakej skupiny na SS sa zobrazujú rovnaké reklamy. To je nápad, čo?

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Môj profil - moja reklama

Povolením aplikácie dávate zároveň povolenie partnerským firmám SS na používanie údajov z vášho profilu. Minule som sa hrabala v nastaveniach súkromia (od istého času to robím pravidelne) a manuálne som vymazávala aplikácie, ktoré sa mi „nanosili" do môjho profilu. Zaujímavé, že som ich nikdy „nepovolila" - nedala som im povolenie ňúrať sa mi v profile.

Páči sa mi - môj názor

Existujú stránky, ktoré sa vám vnútia do profilu. Neklikám na príspevky z nich, keď sa vyskytnú na SS. Existujú dve možnosti, ako ich ignorovať - buď kliknutím na príspevok zistiť, že to táto stránka robí automaticky a viac na ňu neklikať (ale ten jeden príspevok už máte zakliknutý, že sa vám páči), alebo klikať len na príspevky zo stránok, ktoré poznáte. Ja volím druhú možnosť.

Moje fotky - moja prezentácia

Koľko fotiek máte na SS? Ja jednu svoju v profile. Ostatné sú produkty mojej práce - dala som sa na pečenie tort a moja márnomyseľnosť mi nedovolila nepodeliť sa o ne. Upozorňujem - na tých fotkách nie je nič iné, hlavne žiadni ľudia. Žasnem nad tým, koľko ľudí nájdete na SS na fotografiách, ktorí o tom nemajú ani tušenie. A pritom sa pod fotkou skvie ich meno v plnej paráde. Hovorím o ľuďoch, ktorí „nie sú" na SS. Pravdepodobne si od nich súhlas nikto nežiadal.

Si na SS - moji kamoši

Natiahnete na SS fotografie a označíte poctivo všetkých, ktorí na nej sú. Aké je však vaše prekvapenie, keď po čase zistíte, že váš priateľ sa z fotky „odznačil". Veď ste s tým mali toľko práce, prečo vám ju kazí? Ja som to urobila. Týmto sa ospravedlňujem všetkým, ktorí s tým mali toľko práce. A zároveň vyslovujem prianie, aby si s tým toľko práce nedávali. Budem sa vytrvalo „odznačovať" (Ešteže vám SS oznámi, že ste boli označení. Etika má smútok - dopredu sa na to neunúva opýtať). Neprajem si byť na „nástenke". Fotky si rada pozriem, kde uznám za vhodné, okomentujem. Bodka. Úžasný fenomén sú všeobecné priania - Vianoce, Nový rok, Veľká noc - tam niektorí koumáci zistili, že označiť obrázok všetkými svojimi priateľmi znamená záruku, že sa to k nim všetkým dostane. A nielen to. Ak máte niekoho označeného medzi spoločnými priateľmi, SS vám oznámi, že aj on bol označený. Ak ich máte 20, oznámi vám to 20-krát. Fenomenálne. Tak sa stanete kvetinkou, vaša kamarátka uchom veľkonočného zajaca a priateľ iskierkou v novoročnom ohňostroji. (Na fotke má totiž predsa každý svoje miesto ...)

Dám ťa na SS - môj idol

Existujú ľudia, ktorí sa na SS neprihlásili a predsa tam majú profil. Herci, speváci, celebrity, ale videla som už aj stránky učiteľov, ktoré im vytvorili ich žiaci. Etika, bože, kde si?

Môj počítač - môj fejsbúk

Zažila som zaujímavú vec - sedím si pri počítači a práve si prezerám SS. Zrazu mi na monitore vyskočia ako prihlásení dvaja kamaráti. Podotýkam - obaja. Nebolo by na tom nič divné, keby ... to neboli manželia a nesedeli práve v tej chvíli (okolo 22:00) v dobrej vinárni vedľa seba. Chyba lávky - vináreň mala WiFi ...

Môj úvod - môj záver

Vrátim sa k nadpisu a perexu tohto článku - za predpokladu, že 12-ročné dieťa (to, že je to dieťa je názor dospelého, nie jeho) si uvedomelo počká na svoje trináste narodeniny a nesfalšuje svoj dátum narodenia, o tom môžeme iba snívať. Ale ak aj áno - vo svetle týchto informácií - vedia vaše deti o tom, čo ich čaká na SS? Viete to vy? Darmo - moje dieťa - môj obraz ...

Paulina Baloghova

Paulina Baloghova

Bloger 
  • Počet článkov:  18
  •  | 
  • Páči sa:  0x

"Ego digito, ergo cogito, ego cogito, ergo sum. - Počítam, teda myslím, myslím, teda som." Toto povedal človek, po ktorom je nazvaný súradnicový systém Zoznam autorových rubrík:  JA a internetMatematika vs. športMuži, na ktorých mám slabosťNezaradené

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

754 článkov
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

24 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu